V MOÚ stále platí opatření proti šíření onemocnění COVID-19: povinnost nosit respirátory FFP2 ve všech vnitřních prostorách, max. 1 zdravá osoba jako doprovod v nezbytně nutných případech, dodržovat zvýšená hygienická opatření a odstupy. Při vstupu je každému změřena teplota a kontrolováno nasazení respirátoru. Pacienti s horečkou a projevy infekce musí použít speciální vchod. Návštěvy jsou zakázány. INFORMACE KE KÓDU PRO UPŘEDNOSTNĚNÍ OČKOVÁNÍ NALEZNETE ZDE.

Menu Menu
Zavřít menu Zavřít menu
  • CZ EN
    Kde nás najdete
  •  
     

    Kalendář a nejbližší události

    2021
    duben
    Po Út St Čt So Ne
    1234
    56 7891011
    1213 1415161718
    1920 2122232425
    2627 282930
    Pro odborníky
    Pro pacienty a veřejnost
    Kurzy
    Stáže
     

    Odkazy na 3 základní screeningové programy ČR:

     

    Darujte preventivní vyšetření.

     Dárkový poukaz

     

    Pusťte to z hlavy

    O projektu RFID

     

    O projektu RFID

    RFID projekt byl realizován na MOÚ za podpory Ministerstva mládeže, školství a tělovýchovy v rámci Národního programu výzkumu II. (NPVII č. 2C06024) v letech 2006-2009. V současnosti je provoz projektu financován již jen z vlastních zdrojů.
     
    Výzkum přínosu zavedení radiofrekvenční identifikace (RFID) do procesu přípravy a aplikace léčiv a RFID jako základní prvek v systému podpory přípravy léčiv.

     

     

    Architektura projektu

     
    V MOÚ pracují paralelně 2 informační systémy – nemocniční informační systém GreyFox (NIS) pro evidenci informací o pacientech a lékárenský informační systém Medea Panakea (LIS) pro evidenci informací o léčivech a zdravotnických prostředcích.
     
    Prostor lékárny a stacionáře je pokryt sítí WiFi, pomocí vhodného hardware a software je zajištěna komunikace mezi RFID periferiemi a datovým úložištěm (sběrnice dat Sonic ESB).
     
    Každá lahvička s léčivem je při naskladnění v ústavní lékárně opatřena RFID čipem, na který je pomocí zapisovacího zařízení zaznamenána informace o jednoznačně přiděleném kódu s vazbou na všechny důležité údaje o léčivu v LIS.
     
    V přípravně CL je umístěna tiskárna RFID štítků a průmyslové PC. Na PC je přenášena informace z LIS o předepsaných léčivech a dávkách pro konkrétního pacienta s výstupem na tiskárnu RFID, která vytiskne RFID štítek se všemi vyžadovanými údaji o pacientovi a medikaci. V podtlakových izolátorech farmaceut identifikuje sebe pomocí přiložení RFID karty, přečte RFID čtečkou štítek infuzního vaku pro pacienta, použitá léčiva připraví medikaci. Software ho přípravou provází a ukazuje, jaký objem léčiva má natáhnout z lahvičky.
     
    Ve výstupní propusti je provedena kontrola připravené medikace a vyskladněného materiálu.
     
    Připravené léčivo transportované na stacionář je předáno aplikující zdravotní sestře, která prostřednictvím PDA s RFID čtečkou zaznamená místo aplikace (v našem případě infuzní pumpu), provede vlastní a pacientovu identifikaci a zaznamená připravenou medikaci, jejíž RFID štítek ponese všechny předchozí informace o přípravě a složení. Poté přistoupí k aplikaci přípravku.
     
    Všechna data o přípravě a aplikaci léčivého přípravku se uchovávají na sběrnici dat a je možné s nimi dále pracovat.
     
    Implementace technologie RFID vede jednoznačně ke zvýšení bezpečnosti přípravy a podávání chemoterapie jak z hlediska pacienta, tak i z pohledu zdravotnického personálu.
     
    Je zajištěna přesná evidence průběhu přípravy a i podání pacientovi včetně časů a identifikace osob manipulujících s léčivy. Systém RFID umožňuje vícenásobnou a zpětnou kontrolu složení přípravku, což předtím nebylo možné. Aktivní podpora přípravy s využitím technologie RFID znamená minimalizaci rizika lidského selhání. Rovněž je zajištěna přesná evidence osob pohybujících se v kontrolovaném pásmu a je tak možno lépe posoudit profesní zátěž u jednotlivých zdravotníků přicházejících do styku s cytotoxickými léčivy. Vypovídající hodnotu o zátěži má i další údaj, který předtím nebylo možné jednoduše získat – počet příprav, které projdou rukama pracovníka.


    Technologie
     
    • WiFi access pointy
    • duální čtečky (čárový kód + RFID) ve skladu cytostatik a v kompletaci
    • tablet s RFID čtečkou ve vstupní propusti (evidence pohybu osob)
    • zodolněné průmyslové PC v přípravně
    • dotykové displeje a RFID čtečky speciálně upravené pro práci v izolátorech (příslušná PC se z důvodu ochrany před poškozením nachází zcela mimo přípravnu)
    • tiskárna s RFID modulem v speciálním ochranném přetlakovém boxu
    • používají se RFID tagy o frekvenci 13,56 MHz (stejný typ na lahvičkách i na štítcích)
    • veškerý software je i v cvičné verzi, která slouží pro testování novinek a školení personálu


     

    Popis řešení
     
    Příjem zboží a vychystání léčiv ve skladu CL
     
    • Při příjmu se všechny lahvičky s cytostatiky polepí RFID tagy.
    • Po přijetí žádanky se provede identifikace pomocí RFID čtečky. Při identifikaci kontroluje systém ATC skupinu z RFID tagu na lahvičce proti ATC skupině v žádance, která musí být totožná. Současně dojde k přiřazení pomocného materiálu, který se při přípravě automaticky vyskladní.
    • Potřebný počet lahviček s CL se spolu s pomocným materiálem (infuzní vaky, sety, stříkačky, jehly, atd.) pošle do přípravny a důkladně se dezinfikuje.
     
    Příprava
     
    • V přípravně asistující osoba vytiskne RFID štítek se všemi vyžadovanými údaji a nalepí jej na infuzní vak..
    • Společně s léky a ostatním materiálem jej pošle připravujícímu do izolátoru.
    • Osobní identifikace-RFID karta (automatické odhlášení při nečinnosti).
    • Identifikace vaku (pacienta).
    • Identifikace RFID značené CL - zadání množství použitého CL.
    • Automatická kontrola předepsaných a použitých CL (aktivní podpora).
    • Kontrola použitelnosti načatých lahviček
    • Ukončení přípravy.
     
    Výstupní kontrola
     
    • Přečtení RFID štítku infuzního vaku s CL nebo čárového kódu na štítku ostatních medikací.
    • Zobrazení identifikace vaku společně s použitými léčivy, obsahem účinné látky.
    • V případě, že jsou všechny položky žádanky zkontrolovány, lze žádanku zkompletovat a odeslat na stacionář/oddělení.
     
    Stacionář
     
    • Identifikace aplikující sestry (osobní karta).
    • Identifikace pacienta (RFID tag nalepený na osobní kartě).
    • Identifikace připraveného infuzního vaku a infuzní pumpy.
    • Protokol o aplikaci se všemi požadovanými daty.
    • WiFi access point, PDA s RFID čtečkami a speciálně vyvinutým software.


     

    Současný stav a budoucnost
     
    • projekt je v ostrém provozu od října 2009
    • systém ukládá značné množství dat o přípravě i aplikaci, které je možné analyzovat a získané údaje používat k optimalizaci pracovního procesu
    • systém obsahuje kontroly, které v různých místech brání vzniku chyb
    • infuzní vak, který je poškozený, je možné při kontrole v lékárně nebo před aplikací na stacionáři nebo oddělení označit jako poškozený a vyžádat si novou přípravu
    • v případě, že terapie není pacientovi podána (nejčastěji v důsledku alergické reakce), je možné ji vrátit do lékárny, kde bude použita pro jiného pacienta se stejnou nebo vyšší dávkou a systém přeřadí informace z původního pacienta na nového
    • aplikace pacientům je přes RFID řešena pouze na stacionáři, co představuje asi 60 % pacientů; rozšíření na oddělení se zatím pouze plánuje a čeká na dostatek finančních prostředků, na všech odděleních je ale už v provozu WiFi
     
    Přínosy RFID
     
    1. Bezpečnost pacienta – vícenásobná a zpětná kontrola
     
    • Minimalizace lidského selhání – záměna léčiv, dávky, pacientů, nekompletní příprava a podání chemoterapie.
    • Odhalení lékové chyby na začátku procesu.
    • Aktivní podpora přípravy: on-line aplikace (kontrola identity pacienta a léčiv).
    • Minimalizace náhod a nepředvídatelných událostí.
    • Evidence šarží jednotlivých léčiv
     
    2. Ochrana personálu
     
    • zvýšení úrovně monitorování pohybu osob v kontrolovaném pásmu
     
    3. Ekonomické hledisko
     
    • Lepší přehled o hospodaření s cytostatiky
    • Úspora finančních prostředků předcházením vzniku lékových chyb, případně poškození zdraví pacienta.
     


     

    Publikační činnost
     
    • Prezentace na zahraničních kongresech (2007: eHEALTHCARE, Nottwil, Švýcarsko; 2008: BioHealth Networking Event Tallin).
    • Kongres nemocničních lékárníků (2007, 2009)
    • Brněnské onkologické dny (2008, 2011)
    • Dva navazující články v České a slovenské farmacii (2010)
     
    Nejpodrobněji je řešení projektu popsáno v:
    Kozáková, Š ., Goněc, R.: RFID technology in preparation and administration of cytostatic infusions. In: Turcu, C. (Ed.): Deploying RFID. Challenges, solutions, and open issue. 83-102, dostupné na www.intechweb.org
    Projektový tým
     
    Řešitel-koordinátor: PharmDr. Šárka Kozáková, MBA (kozakova@mou.cz, +420543136500)
     
    • RFID na Ústavní lékárně: Mgr. Roman Goněc, PharmDr. Lenka Doležalová, Mgr. Lucie Gorná
    • RFID na stacionáři: Zuzana Sýkorová, Eva Vykoukalová
    • RFID na IT: Ing. Eva Konečná
    • Architektura projektu, rozvoj, software pro aplikaci pacientům: IBM
    • Software pro nemocnici a lékárnu: Stapro
     
    V průběhu projektu se na jeho řešení podílela celá řada pracovníků, kterým všem děkujeme za spolupráci a čas věnovaný projektu.
     
    Kontakt
     
    Masarykův onkologický ústav
    Ústavní lékárna
    Žlutý kopec 7
    Brno
    65653
     
    Mgr. Roman Goněc, tel.: +42054313/6514, /6517
     
     

    Galerie

    čtečka software izolátor software izolátor2
     

    Děkujeme za Vaše hodnocení.
    Pokud jste na našem novém webu našli chybu, nebo Vám něco chybí, dejte nám, prosíme, pomocí tohoto formuláře vědět. Po opravě se Vám ozveme, uvedete-li svou e-mailovou adresu. Předem děkujeme za zpětnou vazbu.

    * Ochrana proti robotům
     

    Odkazy pro zaměstnance MOÚ

    Jít nahoru